"iPhone, therefore I am"

Geschreven door Martin Schaefer op 27 april 2010 08:45

Het succes van de iPhone App Store geeft duidelijk aan dat er een behoefte is om applicaties on-the-road te gebruiken. In het begin waren iPhone apps vaak een slap aftreksel van de daadwerkelijke functionaliteit van de applicatie. Het platform was nieuw, er was een nieuwe ‘mind focus’ nodig bij het ontwikkelen van mobiele apps en de druk was groot om snel een app uit te brengen zodat je als bedrijf  in elk geval nog in de race was.

Grenzen van de kwaliteit
Je ziet nu duidelijk een verbeterslag in de kwaliteit van veel apps. Een mooi voorbeeld is de Linkedin app voor de iPhone, in het begin was het inderdaad niet meer dan een basis versie waarbij je andere gebruikers kon uitnodigen of uitnodigingen accepteren. De versie 2 van de Linkedin gaat veel verder, het voegt ook echt iets toe aan de ervaring. Een voorbeeld hiervan is het connecten met iemand door de telefoons dicht bij elkaar te houden. Stop die ‘Poken’ maar weer terug in zijn doosje.

Mindshift
Ook bij gebruikers verandert er iets. Was een tijd geleden de gedachte bij de meeste early adaptors “het kan, dus ik wil het”, nu is het meer mainstream en zeggen we “het maakt mij productiever, dus ik wil het”. Technologie wordt volwassen.
Voor bedrijfstoepassingen voorspel ik een zelfde beweging. Het is helemaal niet nodig om alles mee te nemen, maar het zou handig zijn als er wat beter werd nagedacht over de zaken die een mobiel apparaat kan toevoegen aan de gebruikersbeleving. Denk bijvoorbeeld aan takenlijstjes die uit je eigen CRM omgeving komen, maar niet de volledige rapportage mogelijkheden die je CRM omgeving biedt. Of via location awareness het “spontane” kopje koffie moment met die ene relatie die al een tijd van het radar was verdwenen. Het apparaat weet waar je bent en je CRM omgeving weet welke relaties lang geen aandacht hebben gehad.

Ready for business
De iPhone wordt door de meeste critici nog niet gezien als een serieus ‘business’ toestel, maar dat zal hoe dan ook veranderen. Managers zien dat nu al anders, het komt geregeld voor dat we een Lotus Traveler server mogen installeren zodat medewerkers hun mail, agenda en adresboek kunnen lezen op bijvoorbeeld hun iPhone.


Nog geen reacties op dit artikel


Geef een reactie op dit artikel:

Blijf op de hoogte

TwitterLees ons actuele weblog en volg ons op Twitter.

www.bluecube.nl/weblog

twitter.com/bluecube_nl

Op ons weblog

Uitslag verloting "Mastering XPages" boeken meer dan 10 jaar geleden geplaatst

Wees geen dief van je eigen tarief meer dan 10 jaar geleden geplaatst

XPages ook populair in Nederland? meer dan 10 jaar geleden geplaatst

Kosten en snellere migratie bepalen keuze voor Lotus bij ABN AMRO meer dan 10 jaar geleden geplaatst

'Voor weinig' bij Bluecube: het boek "Mastering XPages" meer dan 10 jaar geleden geplaatst

Samenwerken met andere ZZP'ers meer dan 10 jaar geleden geplaatst

ReWork your company meer dan 10 jaar geleden geplaatst

Op één lijn met de klant meer dan 10 jaar geleden geplaatst

Slimme specialisten

Lotus en Citrix SpecialistenU heeft een uitdaging op het gebied van Lotus Software? Wij hebben en kennen de juiste specialisten