"Please consider the environment before printing this blog post"

Geschreven door Martin Schaefer op 1 april 2010 11:35

We zien het vrijwel dagelijks. Goed bedoelde initiatieven om lezers van e-mail op te voeden. Een van de bekendste is “Please consider the environment before printing this e-mail”. Hiermee zegt de verzender: niet alle e-mail hoeft geprint te worden. Volstrekt duidelijk lijkt mij, daar hoeven we niet elke keer op gewezen te worden.

Babyboomers
Je hebt nou eenmaal figuren die elke e-mail -digitale vergader verzoeken incluis- printen, vaak zijn dit wat oudere medewerkers van grotere bedrijven die de principes van mail archivering niet kennen. Gedreven door de mail quotum teller die op de loer ligt zijn zij gedwongen om elke e-mail in een papieren archief te bewaren.
Het mooiste is dat je soms een handgeschreven antwoord op je bureau krijgt. Prachtig! Een geprinte e-mail waarop het antwoord in een onleesbaar handschrift staat geschreven. Vaak voorzien van pijltjes, omcirkelingen, koffievlekken en onduidelijk geplaatste uitroeptekens.

Efficiënt werken
Een ander mooi voorbeeld dat je steeds vaker ziet is het regeltje “ik werk graag efficiënt en beantwoord mijn e-mail kort en bondig, hierdoor kan ik soms bot overkomen. Dat is geheel niet mijn bedoeling.”. Bij mij wekt dat zinnetje toch irritatie op, wat is er mis met het formeel gebruiken van e-mail? E-mail is geen chat, maar ook geen brief. Een aanhef en een afsluiting geeft voor veel mensen een verzorgde indruk en die 5 seconden passen echt wel in het drukke strakke schema van een 'getting things done' persoon.

Nachtmerries in een hotel
Een niet nader te noemen hotelketen maakt het overigens wel heel bont. Na een tijdje heen-en-weer gecommuniceerd te hebben viel het mij op dat het versturen van de e-mail wel erg lang duurde. De e-mail was bijna 7 megabyte geworden zonder dat er bestanden in de mail conversatie aanwezig waren. Vreemd? Niet echt, onder elke e-mail van deze hotelgigant stond een prachtig filmpje (animated gif voor de techneuten onder ons) met alle mooie aanbiedingen en faciliteiten van het hotel. Dit plaatje was met 900Kb net geen megabyte. Marketing & Sales: een nachtmerrie voor elke beheerder.


Nog geen reacties op dit artikel


Geef een reactie op dit artikel:

Blijf op de hoogte

TwitterLees ons actuele weblog en volg ons op Twitter.

www.bluecube.nl/weblog

twitter.com/bluecube_nl

Op ons weblog

Uitslag verloting "Mastering XPages" boeken meer dan 10 jaar geleden geplaatst

Wees geen dief van je eigen tarief meer dan 10 jaar geleden geplaatst

XPages ook populair in Nederland? meer dan 10 jaar geleden geplaatst

Kosten en snellere migratie bepalen keuze voor Lotus bij ABN AMRO meer dan 10 jaar geleden geplaatst

'Voor weinig' bij Bluecube: het boek "Mastering XPages" meer dan 10 jaar geleden geplaatst

Samenwerken met andere ZZP'ers meer dan 10 jaar geleden geplaatst

ReWork your company meer dan 10 jaar geleden geplaatst

Op één lijn met de klant meer dan 10 jaar geleden geplaatst

Slimme specialisten

Lotus en Citrix SpecialistenU heeft een uitdaging op het gebied van Lotus Software? Wij hebben en kennen de juiste specialisten