ZZP’er door weer en wind
Geschreven door Kasper Dijk op 16 april 2010 09:50
De zzp’er is een positivo! Dat blijkt uit de eerste ZZP Barometer, een onderzoek waarin 940 zelfstandigen zonder personeel uit 15 branches inzicht geven in hun dagelijkse sores. Conclusie: het kwik stijgt.
Cijfers
Een blik op de Barometer laat zien dat de zon schijnt in zzp-land. De helft van de respondenten verwacht dat de economie er over zes maanden beter voor staat dan nu. Zelfs in de zwaar getroffen bouwsector, die de economische crisis èn de strenge winter in de portemonnee voelt, viert het goede gevoel hoogtij.
Zoektocht
Ieder kwartaal meet de barometer een bepaald aspect van het dagelijkse leven van de zzp’er. Ditmaal is dit het thema acquisitie, waaraan de gemiddelde zzp’er 25 procent van de tijd besteedt. Hoe vind ik nieuwe klanten en hoe kan ik deze behouden? Het eigen netwerk is daarbij de meest beproefde methode, al spelen sociale media een belangrijkere rol.
Surfen
Steeds meer zzp’ers concentreren zich op Twitter, Facebook, LinkedIn, Ning en Hyves. Surfend naar succes: maar liefst een kwart van de actieve gebruikers genereert opdrachten via deze weg! Daarmee lopen de einzelgängers voor op de collega’s uit het midden- en kleinbedrijf, die nog moeite hebben om te oogsten uit de netwerken.
Pijlsnel
Ikzelf zie vooral via Twitter een stijgende tendens. Goed opletten is daarbij een must, net als pijlsnel reageren. Een slimme opdrachtgever krijgt in no-time een stuk of tien offertes in de mailbox door een simpele Twitteroproep. Dit fenomeen werkt jammer genoeg een mindere ontwikkeling in de hand: de tarieven staan onder druk. Het aanbod stijgt en dat heeft zijn weerslag op de honoraria. Nu al is er een duidelijk verschil waar te nemen tussen het gewenste en het bedongen uurtarief, vooral in de communicatiesector.
Rugwind
Al met al gaan zzp’ers met rugwind de toekomst in. Soms staat een regenbui of zelfs een storm succes even in de weg, maar uiteindelijk breekt de zon door!
Link: Victor Mundi's ZZP Barometer
Nog geen reacties op dit artikel
Geef een reactie op dit artikel: