Een standaard verhaal
Geschreven door Kim van Dongen op 2 april 2010 09:00
Maatwerk, het is voor veel ondernemers het toverwoord om de deur te openen. En klanten binnen te laten. Iedereen moet, zal, gaat en wordt op maat bediend. Vreemd eigenlijk. Want efficiënt is het in zekere zin niet.
Standaardiseren
Naast mijn schrijfwerk geef ik Nederlandse les aan buitenlanders bij UvA Talen. Het zelfstandige talencentrum van de Universiteit van Amsterdam. Wanneer je veel verschillende cursussen moet geven: beginners, half-gevorderden, gevorderden, spreekvaardigheid, is het handig om deze te standaardiseren. Scheelt tijd. Je maakt één keer al je lessen, schrijft ze op, prent ze je in je hoofd en rammen maar met die bak. Nou, dat klopt. Het werkt prima!
Totdat je beseft dat je zélf standaardiseert. En al die verschillende cursussen ook een eenheidsworst worden. En dat je alle antwoorden op al hun vragen gewoon paraat hebt. Een standaard antwoord. Dan besef je wat standaardiseren is: oersaai.
Voldoening
Dit is het moment dat je een keer niet je lessen gaat voorbereiden, maar goed gaat kijken wat een student nou echt nodig heeft. En wat die ándere student nodig heeft. Waarschijnlijk iets anders. Meer. Of misschien minder. En dat ga je voor ze uitzoeken. Vervolgens besef je dat je mensen op die manier beter helpt, dat ze er meer plezier aan beleven en er dus simpelweg meer aan hebben.
Je voelt dat je zelf meer voldoening krijgt. Net als je klant. Ook die krijgt meer voldoening. En daar gaat het allemaal om.
Nog geen reacties op dit artikel
Geef een reactie op dit artikel: