Op één lijn met de klant

Geschreven door Kasper Dijk op 17 november 2010 09:40

Voor computerbedrijf IBM is het kraakhelder: “Een geïntegreerde desktop client toepassing voor professionele e-mail, agenda en softwaretoepassingen op een IBM Lotus Domino server.” Dát is Lotus Notes. Snapt iedereen. Toch?

Voor programmeurs, websitebouwers en andere ‘nerds’ is dit gesneden koek. Een kind kan de was doen. Maar hoe zit dit met een digibete klant die met het resultaat aan de slag moet? Door te moeilijke taal en een te strakke focus op de eigen planning en uitvoeringsmethoden, hangen vele projecten van miscommunicatie aan elkaar. Blind voor de omgeving voeren de ‘syntaxende’ techneuten hun (voor velen onbegrijpelijke) werkzaamheden uit. Om aan het einde de klant met de handen in het haar achter te laten.

U merkt: dit hoort anders. Niet dat techniek en technisch denken onbelangrijk zijn, integendeel. Ervaring en kennis zijn doorslaggevend en onontbeerlijk bovendien. Daarbij is het echter wel zaak om te voorkomen dat de vaktaal de boventoon voert. De klant vraagt, de technicus dient zíjn verzoekplaat te draaien.

Het is een kwestie van golflengte, elkaar aanvoelen en daarop inspelen. Techniek voor dummies, in de praktijk. Als een kameleon aanpassen aan de omgeving, qua toon en niveau. Snel schakelen, de materie goed uitleggen en de klant een goedgevulde en overzichtelijke gereedschapskist meegeven.

Achter DEZE LINK vindt u een interview met Raymond van Trirum van de Gemeente Amstelveen, een tevreden klant van Bluecube. Van Trirum legt uit waarom Bluecube een flexibele partner is met oog voor specifieke wensen en mogelijkheden van de klant.


Nog geen reacties op dit artikel


Geef een reactie op dit artikel:

"Bij Bluecube zat alles gewoon in één mannetje!"

Heldere communicatie en constructief meedenken zijn de succesformule bij de Gemeente Amstelveen.

Op ons weblog

Uitslag verloting "Mastering XPages" boeken meer dan 13 jaar geleden geplaatst

Wees geen dief van je eigen tarief meer dan 13 jaar geleden geplaatst

XPages ook populair in Nederland? meer dan 13 jaar geleden geplaatst

Kosten en snellere migratie bepalen keuze voor Lotus bij ABN AMRO meer dan 13 jaar geleden geplaatst

'Voor weinig' bij Bluecube: het boek "Mastering XPages" meer dan 13 jaar geleden geplaatst

Samenwerken met andere ZZP'ers meer dan 13 jaar geleden geplaatst

ReWork your company meer dan 13 jaar geleden geplaatst

Op één lijn met de klant meer dan 13 jaar geleden geplaatst

Slimme specialisten

Lotus en Citrix SpecialistenU heeft een uitdaging op het gebied van Lotus Software? Wij hebben en kennen de juiste specialisten