Op één lijn met de klant
Geschreven door Kasper Dijk op 17 november 2010 09:40
Voor computerbedrijf IBM is het kraakhelder: “Een geïntegreerde desktop client toepassing voor professionele e-mail, agenda en softwaretoepassingen op een IBM Lotus Domino server.” Dát is Lotus Notes. Snapt iedereen. Toch?
Voor programmeurs, websitebouwers en andere ‘nerds’ is dit gesneden koek. Een kind kan de was doen. Maar hoe zit dit met een digibete klant die met het resultaat aan de slag moet? Door te moeilijke taal en een te strakke focus op de eigen planning en uitvoeringsmethoden, hangen vele projecten van miscommunicatie aan elkaar. Blind voor de omgeving voeren de ‘syntaxende’ techneuten hun (voor velen onbegrijpelijke) werkzaamheden uit. Om aan het einde de klant met de handen in het haar achter te laten.
U merkt: dit hoort anders. Niet dat techniek en technisch denken onbelangrijk zijn, integendeel. Ervaring en kennis zijn doorslaggevend en onontbeerlijk bovendien. Daarbij is het echter wel zaak om te voorkomen dat de vaktaal de boventoon voert. De klant vraagt, de technicus dient zíjn verzoekplaat te draaien.
Het is een kwestie van golflengte, elkaar aanvoelen en daarop inspelen. Techniek voor dummies, in de praktijk. Als een kameleon aanpassen aan de omgeving, qua toon en niveau. Snel schakelen, de materie goed uitleggen en de klant een goedgevulde en overzichtelijke gereedschapskist meegeven.
Achter DEZE LINK vindt u een interview met Raymond van Trirum van de Gemeente Amstelveen, een tevreden klant van Bluecube. Van Trirum legt uit waarom Bluecube een flexibele partner is met oog voor specifieke wensen en mogelijkheden van de klant.
Nog geen reacties op dit artikel
Geef een reactie op dit artikel: