ReWork your company
Geschreven door Kasper Dijk op 10 december 2010 09:06
Ondernemen is (zoals het woord al zegt) in actie komen. Dóen. Toch is het regelmatig nuttig om de ramen in de bovenkamer open te zetten en naar de meningen, werkwijzen en tips van anderen te luisteren. Jason Fried en David Heinemeier Hansson schreven hun succesvolle acties op in het boek ReWork, dat iedere (startende en in volle vaart zijnde) ondernemer goede raad geeft.
‘ASAP is poison’. ‘Meetings are toxic’. ‘Planning is guessing’. De heilige huisjes van menig personeelsmanager, zorgvuldig opgebouwd in persoonlijke ontwikkelingsplannen, worden door Fried en Hansson in no-time met de grond gelijk gemaakt. Het boek leest als een tierelier: de 273 pagina’s (in de Engelstalige versie) kosten hooguit een paar uurtjes van je tijd, ook dankzij de grote tekeningen en gulzig gebruik van maagdelijk wit.
Fried en Hansson (de mannen achter onder meer 37signals en Basecamp) kiezen voor een simpele opbouw: telkens een statement met daarbij anderhalf à twee pagina’s toegankelijke informatie. De statements zijn altijd controversieel. Hierbij focussen Fried en Hansson op de eigen drijfveer: jij hebt een idee, een plan waar je achter staat en vertrouwen in hebt. Met personeel of op een zolderkamertje: doe er alles aan om het te laten slagen! In een vlotte stijl wakkert het duo de inspiratie aan en ruimt het blokkades uit de weg. Geen geld? Geen probleem! Doe je minder dan de concurrentie? Maakt niets uit, maak dat wat jij doet juist supersterk! Scratch your customer’s itch.
Mijn tip: lees ReWork. Om te beginnen hier, waar je al een aantal hoofdstukjes voorgeschoteld krijgt. Let wel, op eigen risico! Dit gaat vandaag gegarandeerd ten koste van je productiviteit. Na afloop levert het echter des te meer motivatie en visie op. Doen!
Nog geen reacties op dit artikel
Geef een reactie op dit artikel: