Ondernemen is passie voor zzp’ers

Geschreven door Kasper Dijk op 19 oktober 2010 10:52

“Je moet doen wat je leuk vindt!” Dat klinkt logisch, maar is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toch? Voor velen niet: steeds meer mensen voegen de daad bij het woord en worden zelfstandige zonder personeel. Voor deze groeiende groep ondernemers peilt VictorMundi ieder kwartaal de gevoelstemperatuur op verschillende vlakken. Goed nieuws: deze temperatuur blijft stijgen!
 
Zonneschijn
Uit de derde ZZP-Barometer blijkt dat het voor een grote groep zzp’ers goed gaat. 70 procent van de ondervraagden zagen de omzet in het tweede kwartaal gelijk blijven of stijgen ten opzichte van het eerste (gemiddeld EUR 25.579). Van elke 5 zzp’ers hebben op dit moment 4 werk op het bureau liggen. Voornamelijk in de branche ICT, internet en techniek is het vertrouwen niet te temmen: de zaken gaan prima en de blik op de toekomst is zonnig.
 
Schaduwkant
Maar waar zon is, ontstaat schaduw: vele zzp’ers maken zich zorgen om de ontwikkeling van de tarieven. Deze daalden aanzienlijk tot een gemiddelde van EUR 80,44 (was EUR 92,30). Hierdoor werken veel zelfstandigen onder de gewenste, veelal realistische prijs. Dit is een zorgelijke ontwikkeling die tot meer bedrijfssluitingen kan leiden op de lange termijn.
 
Special case
In iedere editie focust de ZZP-Barometer zich op een bepaalde speciale case. Ditmaal kregen de respondenten de volgende vraag voor de kiezen: hoe kenmerkt u zichzelf, als werknemer of als werkgever? In de media komt nog regelmatig het beeld naar voren dat de zzp’er een verkapte werknemer is. De Barometer laat echter blijken dat het tegendeel waar is. De zzp’er voelt en gedraagt zich als een ware entrepreneur.
 
Passie
De uitkomsten zijn opvallend: maar liefst 80 procent werkte vijf jaar of langer in loondienst voordat hij of zij de stap naar zelfstandigheid zette. De helft hiervan doet nu iets compleet anders dan voorheen. Zij doppen liever hun eigen boontjes, ondanks de bijkomende verplichtingen waaraan ondernemers moeten voldoen. Vrijheid blijheid! Dit blijkt ook uit het feit dat slechts 15 procent de ambitie heeft om door te groeien tot een bedrijf met personeel. De zzp’er wil risico’s aangaan en vooral: een passie nastreven.
 
Lees verder!
Naast de kernvraag behandelt de Barometer diverse vaste onderdelen die zzp’ers aan het hart gaan, zoals financiële reserves, persoonlijke ontwikkeling en professionalisering. Kijk voor het volledige rapport van de derde ZZP-Barometer op VictorMundi.com.

Nog geen reacties op dit artikel


Geef een reactie op dit artikel:

Blijf op de hoogte

TwitterLees ons actuele weblog en volg ons op Twitter.

www.bluecube.nl/weblog

twitter.com/bluecube_nl

Op ons weblog

Uitslag verloting "Mastering XPages" boeken meer dan 10 jaar geleden geplaatst

Wees geen dief van je eigen tarief meer dan 10 jaar geleden geplaatst

XPages ook populair in Nederland? meer dan 10 jaar geleden geplaatst

Kosten en snellere migratie bepalen keuze voor Lotus bij ABN AMRO meer dan 10 jaar geleden geplaatst

'Voor weinig' bij Bluecube: het boek "Mastering XPages" meer dan 10 jaar geleden geplaatst

Samenwerken met andere ZZP'ers meer dan 10 jaar geleden geplaatst

ReWork your company meer dan 10 jaar geleden geplaatst

Op één lijn met de klant meer dan 10 jaar geleden geplaatst

Projectmanager nodig?

Bel met Bluecube voor ervaren projectmanagersOp zoek naar een ervaren manager voor uw project? Wij hebben projectmanagers beschikbaar.