Surfend naar succes
Geschreven door Kasper Dijk op 26 februari 2010 09:13
Nederland surft mee op de golven van de sociale mediazee. Via Hyves laten we ons afdrijven naar Twitter en via LinkedIn spoelen we aan bij Facebook. Dit alles zeer tegen de zin van onze Koningin, maar marketeers lopen er van hoog tot laag mee weg. Alterian, een Amerikaans multichannel marketingbedrijf met een kantoor in Hilversum, vond uit dat tweederde van alle ondervraagde ondernemingen in social marketing investeert. Dan moet het ook voor zzp en mkb nuttig zijn. Toch?
Terwijl Koningin Beatrix, al koffiedrinkend met de buurvrouw, de individualisering van de samenleving beklaagt, bouwt Nederland een online netwerk op. Afstandelijk of niet, online netwerken zijn in ieder geval boeiend. Plaats ik de storende ruis naar de achtergrond, dan houd ik op Twitter leuke discussies over. Via Facebook houd ik mijn internationale contacten warm. Vriendschappelijk vooral, dat wel.
Maar hoe word ik sociaal en (vooral) financieel succesvol dankzij social marketing? Dat is een lastige vraag. Het komt namelijk zelden voor dat ik via deze netwerken een leuke klus binnenhaal. Een netwerk als LinkedIn heeft voor mij zakelijk zijn waarde (nog) niet bewezen. Voor multinationals kan ik mij er nog iets bij voorstellen: zij verlenen via deze kanalen gerichte service en kunnen in realtime meebeleven wat onder hun potentiële klanten leeft. Maar verzuipt de kleine ondernemer in de (modder)stroom?
Contacten opbouwen via de oude en vertrouwde persoonlijke aanpak blijft voor mij vooralsnog veel effectiever. Heeft Koningin Beatrix misschien toch een punt.
Nog geen reacties op dit artikel
Geef een reactie op dit artikel: