Surfend naar succes

Geschreven door Kasper Dijk op 26 februari 2010 09:13

Nederland surft mee op de golven van de sociale mediazee. Via Hyves laten we ons afdrijven naar Twitter en via LinkedIn spoelen we aan bij Facebook. Dit alles zeer tegen de zin van onze Koningin, maar marketeers lopen er van hoog tot laag mee weg. Alterian, een Amerikaans multichannel marketingbedrijf met een kantoor in Hilversum, vond uit dat tweederde van alle ondervraagde ondernemingen in social marketing investeert. Dan moet het ook voor zzp en mkb nuttig zijn. Toch?

Terwijl Koningin Beatrix, al koffiedrinkend met de buurvrouw, de individualisering van de samenleving beklaagt, bouwt Nederland een online netwerk op. Afstandelijk of niet, online netwerken zijn in ieder geval boeiend. Plaats ik de storende ruis naar de achtergrond, dan houd ik op Twitter leuke discussies over. Via Facebook houd ik mijn internationale contacten warm. Vriendschappelijk vooral, dat wel.

Maar hoe word ik sociaal en (vooral) financieel succesvol dankzij social marketing? Dat is een lastige vraag. Het komt namelijk zelden voor dat ik via deze netwerken een leuke klus binnenhaal. Een netwerk als LinkedIn heeft voor mij zakelijk zijn waarde (nog) niet bewezen. Voor multinationals kan ik mij er nog iets bij voorstellen: zij verlenen via deze kanalen gerichte service en kunnen in realtime meebeleven wat onder hun potentiële klanten leeft. Maar verzuipt de kleine ondernemer in de (modder)stroom?

Contacten opbouwen via de oude en vertrouwde persoonlijke aanpak blijft voor mij vooralsnog veel effectiever. Heeft Koningin Beatrix misschien toch een punt.


Nog geen reacties op dit artikel


Geef een reactie op dit artikel:

Blijf op de hoogte

TwitterLees ons actuele weblog en volg ons op Twitter.

www.bluecube.nl/weblog

twitter.com/bluecube_nl

Op ons weblog

Uitslag verloting "Mastering XPages" boeken meer dan 13 jaar geleden geplaatst

Wees geen dief van je eigen tarief meer dan 13 jaar geleden geplaatst

XPages ook populair in Nederland? meer dan 13 jaar geleden geplaatst

Kosten en snellere migratie bepalen keuze voor Lotus bij ABN AMRO meer dan 13 jaar geleden geplaatst

'Voor weinig' bij Bluecube: het boek "Mastering XPages" meer dan 13 jaar geleden geplaatst

Samenwerken met andere ZZP'ers meer dan 14 jaar geleden geplaatst

ReWork your company meer dan 14 jaar geleden geplaatst

Op één lijn met de klant meer dan 14 jaar geleden geplaatst

Slimme specialisten

Lotus en Citrix SpecialistenU heeft een uitdaging op het gebied van Lotus Software? Wij hebben en kennen de juiste specialisten